Forum - Offtopic - Har du gjort lumpen?

Jockesoder
Ingen VW Ort: Teckomatorp
Lör 10 feb 2007 10:18 Svara med citat
Hej.

Jag har ju då fått besked om inryck och i januari 08 är det dags för mig "att bli man" hehe.
Fick en bull tjänst vad jag tror, MB800 hette den visst. Underhållsgruppbefäl som det hette, vet inte så mycket om den. Ska väl dra snuskiga vitsar o jonglera med grantater för de andra soldaterna hehe. Nä men det var nått om att föda de stridande med mat, ammonition o annat dom kan behöva. Hederliga springpojkar alltså. Tyvärr får man inte möjlighet att varken köra eller få lastbilskortet där vilket jag hade hoppats på med min tid där.

Har du någon rolig lumparhistoria? Varit undehållssoldat eller gruppbefäl? Hur va de? Låg du på P7 i Skåne så berätta gärna mer!

MVH. "Underhållsgruppbefäl J.Söderstjerna!" Cool

Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Lör 10 feb 2007 10:36 Svara med citat
Den 9 juli i år ska jag hälsa på den finska armén i Nylands Brigad i några månader Regular Smiley

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
a_glad
Golf 2 CL -90 Ort: Ludvika
Lör 10 feb 2007 10:42 Svara med citat
gött, du rycker in samtidigt som mig Smile dock ska jag in som skyttesoldat på kungsängen.

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!

http://www.garaget.org/a_glad
Jockesoder
Lör 10 feb 2007 12:50 Svara med citat
a_glad skrev:
gött, du rycker in samtidigt som mig Smile dock ska jag in som skyttesoldat på kungsängen.

Gott! Är du laddad nu då? Panga lösskott Smile

a_glad
Lör 10 feb 2007 12:56 Svara med citat
Jockesoder skrev:
Gott! Är du laddad nu då? Panga lösskott Smile

haha, joda Razz blir nog mkt skjutande som skyttesoldat, vilket inte är helt fel Thumbs up

du då ? är du laddad ? Wink

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!

Jockesoder
Lör 10 feb 2007 13:32 Svara med citat
a_glad skrev:
du då ? är du laddad ? Wink

Alltid! Det är ju ett mandomsprov som idag är ganska så ovanligt att man ens får göra.. Men fick ju inte helt rätt tjänst Sad men men! De SKA gå! Tjaa

a_glad
Lör 10 feb 2007 13:42 Svara med citat
Jockesoder skrev:
Alltid! Det är ju ett mandomsprov som idag är ganska så ovanligt att man ens får göra.. Men fick ju inte helt rätt tjänst Sad men men! De SKA gå! Tjaa

det har du alldeles rätt i ! inte ens alla som vill göra lumpen får ju så..
klart det ska gå Wink kommer gå fin fint det där !

mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 10 feb 2007 14:16 Svara med citat
Jag skippade lumpen och jobbade istället :\

mk2 vr6
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Lör 10 feb 2007 15:19 Svara med citat
YAY!! Kunsängen Very Happy
jag ska dit i januari 2008.. vilka e med mej Regular Smiley
Golf II 1.8
Ingen VW Ort: Sundsvall
Lör 10 feb 2007 15:28 Svara med citat
Insatstroppen, F4 Östersund 3 oktober 1994 - 1 september 1995 Smile
Jockesoder
Lör 10 feb 2007 18:01 Svara med citat
Golf II 1.8 skrev:
Insatstroppen, F4 Östersund 3 oktober 1994 - 1 september 1995 Smile

Låt höra nån historia då! Thumbs up

Anders
Moderator Ingen VW Ort: Haninge
Sön 11 feb 2007 1:27 Svara med citat
Trafikman (MC), 10 månader på I5 Östersund.

För min del händer det ibland att man tänker tillbaka på den tiden, och så här i efterhand ångrar jag det inte en sekund. Nästan lite avundsjuk på er som går i väntan på inryck, för det är verkligen "once in a lifetime".
a_glad
Sön 11 feb 2007 11:03 Svara med citat
graul skrev:
YAY!! Kunsängen Very Happy
jag ska dit i januari 2008.. vilka e med mej Regular Smiley

Jag är med ! Very Happy vad blev du ? Smile

Jockesoder
Sön 11 feb 2007 11:17 Svara med citat
Ingen som kör riktig bil som ska till Revinge? Sad

graul
Sön 11 feb 2007 13:58 Svara med citat
a_glad skrev:
Jag är med ! Very Happy vad blev du ? Smile

jag e inte säker men jag tror att jag blev bilförare/lastbilsförare.. gasa gasa gasa Very HappyVery Happy
då kan du få åka med mej istället för att gå på massa marscher hehe Twisted Evil
Jockesoder
Sön 11 feb 2007 14:00 Svara med citat
graul skrev:
jag e inte säker men jag tror att jag blev bilförare/lastbilsförare.. gasa gasa gasa Very HappyVery Happy

De va jag säker på att jag oxå skulle bli. Hade det på mina 2 första val men fick det tredje. Va bombsäker men tyvärr, ha inte allt för stora förhoppningar. MEN, om du blir de så ligg på som *** om att du ska få kortet så får du det antagligen har jag hört Thumbs up

graul
Sön 11 feb 2007 14:04 Svara med citat
jocke: jag har redan fått papper på att jag ska bli det så.. och kortet är ju nästan klart, man får ju en uppkörning av dom och den ska jag nog klara Regular Smiley
Jockesoder
Sön 11 feb 2007 14:13 Svara med citat
@ Graul. Grattis:) Men då är du väl "säker" ?

mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 11 feb 2007 14:52 Svara med citat
graul skrev:
jocke: jag har redan fått papper på att jag ska bli det så.. och kortet är ju nästan klart, man får ju en uppkörning av dom och den ska jag nog klara Regular Smiley

Måste man inte köra upp 'utanför lumpen' sen för att få ett vanligt civilt C-kort?

mk2 vr6
Jockesoder
Sön 11 feb 2007 14:53 Svara med citat
mellowd skrev:
Måste man inte köra upp 'utanför lumpen' sen för att få ett vanligt civilt C-kort?

"Möjlighet till uppkörning på tunga fordon finns."

På vissa reglemente och vissa tjänster. Ex: Bilförare.

a_glad
Sön 11 feb 2007 15:58 Svara med citat
graul skrev:
då kan du få åka med mej istället för att gå på massa marscher hehe Twisted Evil

haha Very Happy gött, det ska jag allt komma ihåg Wink var beredd på att jag kommer smyga in och gömma mig i lastbilen titt som tätt Wink

graul
Sön 11 feb 2007 15:58 Svara med citat
när jag mönstrade så sa han att jag fick all teori och övnigskörnig och möjlighet till EN uppkörning, men sumpade jag den så fick jag fixa det privat.
Jopps
Golf 3 GL 1.8 i -96 Ort: Göteborg
Sön 11 feb 2007 15:59 Svara med citat
I5 Östersund 15 Månader från 7/1 1997 som Kvartermästare, hade befälet över Stab och Tross kompaniet..

Ett minne då:
Hade en veckoövning i början av december med konstanta förflyttningar, upp med tält å hela skiten, fösöka samordna TOLO för alla andra kompanier, riva allt, flytta ett par kilometer, upp med tält etc etc.
Min ställföreträdare hade ådragit sig en mindre skada på armen och hade fått bryta övningen, så jag var helt själv.
Nåväl, detta resulterade i att sömnen kom och gick lite som den ville, man var konstant uppe i varv och när man äntligen fick lugnat ner sig lite somnade man bums. Men man kunde ge sig fan på att det kom nån å väckte en efter 30-40 minuter ändå...
Så på 3 dagar hade jag sovit kanske totalt 3-5 timmar, när Majoren kom in i tältet för att se hur allt gick på övningen...

Inte helt otroligt nog så mumlade jag bara till honom och sa helt osammanhängande saker (Jag har alltså själv inget minne av vare sig detta eller följande)
Så Majoren skickade mig in i tältet för att sova minst 6 timmar. Jag lydde iallafall order, gick in och lade mig att sova. Shocked

20 minuter senare kommer jag ut ur tältet i bara kalsingarna och 90-tröja, gapandes som en idiot "BEFÄST ELDSTÄLLNINGARNA" och rusar bort till närmsta KSP-skytten, byter ut min AK5 och tar hans KSP, börjar ryta order till 5 man som jag samlat ihop om att "Fienden anfaller, vi skall på ptarull, Jansson och Friis tar kön, FRAMÅT" Alla springer omkring för att lägga sig i värnen, sporadiska skottsalvor förekommer, allt blir smått kaotiskt.. Applause

Precis när vi störtar förbi stabstältet kommer majoren ut för att kolla vad i helvete som händer och får syn på mig ledandes en patrull om 5 man i kalsingarna...

Å Jodå, Majoren stoppar oss och skickar in mig i tältet igen och får lugna ner hela kompaniet igen... Han fick även ställa 2 man som post utanför tältet med order att inte släppa ut mig på 8 timmar Very Happy

8 Timmar senare vaknar jag glad i hågen och utvilad, men fattar inte ens hur jag kommit dit, vart jag är eller vad som hänt... och på väg till stabstältet fick jag en massa gliringar....
Jag hade ganska svårt att tro på vad dom berättade, men både majoren och vår kapten intygade att allt var sant..

Wroooooom
graul
Sön 11 feb 2007 16:01 Svara med citat
HAHA måste ha varit ganska skoj med dej fumlandes runt där Very Happy
a_glad
Sön 11 feb 2007 16:02 Svara med citat
Jopps skrev:
I5 Östersund 15 Månader från 7/1 1997 som Kvartermästare, hade befälet över Stab och Tross kompaniet..

Ett minne då:
Hade en veckoövning i början av december med konstanta förflyttningar, upp med tält å hela skiten, fösöka samordna TOLO för alla andra kompanier, riva allt, flytta ett par kilometer, upp med tält etc etc.
Min ställföreträdare hade ådragit sig en mindre skada på armen och hade fått bryta övningen, så jag var helt själv.
Nåväl, detta resulterade i att sömnen kom och gick lite som den ville, man var konstant uppe i varv och när man äntligen fick lugnat ner sig lite somnade man bums. Men man kunde ge sig fan på att det kom nån å väckte en efter 30-40 minuter ändå...
Så på 3 dagar hade jag sovit kanske totalt 3-5 timmar, när Majoren kom in i tältet för att se hur allt gick på övningen...

Inte helt otroligt nog så mumlade jag bara till honom och sa helt osammanhängande saker (Jag har alltså själv inget minne av vare sig detta eller följande)
Så Majoren skickade mig in i tältet för att sova minst 6 timmar. Jag lydde iallafall order, gick in och lade mig att sova. Shocked

20 minuter senare kommer jag ut ur tältet i bara kalsingarna och 90-tröja, gapandes som en idiot "BEFÄST ELDSTÄLLNINGARNA" och rusar bort till närmsta KSP-skytten, byter ut min AK5 och tar hans KSP, börjar ryta order till 5 man som jag samlat ihop om att "Fienden anfaller, vi skall på ptarull, Jansson och Friis tar kön, FRAMÅT" Alla springer omkring för att lägga sig i värnen, sporadiska skottsalvor förekommer, allt blir smått kaotiskt.. Applause

Precis när vi störtar förbi stabstältet kommer majoren ut för att kolla vad i helvete som händer och får syn på mig ledandes en patrull om 5 man i kalsingarna...

Å Jodå, Majoren stoppar oss och skickar in mig i tältet igen och får lugna ner hela kompaniet igen... Han fick även ställa 2 man som post utanför tältet med order att inte släppa ut mig på 8 timmar Very Happy

8 Timmar senare vaknar jag glad i hågen och utvilad, men fattar inte ens hur jag kommit dit, vart jag är eller vad som hänt... och på väg till stabstältet fick jag en massa gliringar....
Jag hade ganska svårt att tro på vad dom berättade, men både majoren och vår kapten intygade att allt var sant..

hahaha! Very Happy det hade man allt velat se med egna ögon alltså Razz

Jopps
Golf 3 GL 1.8 i -96 Ort: Göteborg
Sön 11 feb 2007 16:02 Svara med citat
Jepp, det såg nog ganska skoj ut Wink Mitt i snöyran lixom....

Wroooooom
Wtec
VW Corrado Vr6 Ort: Stockholm
Sön 11 feb 2007 20:57 Svara med citat
Själv ska man mönstar imorrn, så vi får se hur det gåt

www.oijoij-society.com Stance, Livsstil, Forum
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Sön 11 feb 2007 21:16 Svara med citat
Jopps skrev:
"I5 Östersund 15 Månader från 7/1 1997 som Kvartermästare, hade befälet över Stab och Tross kompaniet..

Ett minne då:
Nåväl, detta resulterade i att sömnen kom och gick lite som den ville, man var konstant..." osv..

F*n vilken skön historia, undrar just va dom tänkte när du gav order i bara kallingarna! haha skulle vilja se deras min..
det är nästan så man blir lite sugen på att gå lumpen jue..!
Jockesoder
Sön 11 feb 2007 22:58 Svara med citat
jockebostrom skrev:
det är nästan så man blir lite sugen på att gå lumpen jue..!

Finns det något alternativ? Smile Se till att ha lägenhet 3 mån innan inryck så pröjsar dom den! Riktigt fint då jag har ett hus!

T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Mån 12 feb 2007 9:00 Svara med citat
Jag har aldrig gjort lumpen.. tänker aldrig göra heller.. jag har aldrig heller äns mönstrat.. Razz jag slapp de.. Razz

VolksWagon for life..
Sida 1, 2, 3  >