Jockesoder
Ingen VW Ort: Teckomatorp |
| Lör 10 feb 2007 10:18 |
|
Hej.
Jag har ju då fått besked om inryck och i januari 08 är det dags för mig "att bli man" hehe.
Fick en bull tjänst vad jag tror, MB800 hette den visst. Underhållsgruppbefäl som det hette, vet inte så mycket om den. Ska väl dra snuskiga vitsar o jonglera med grantater för de andra soldaterna hehe. Nä men det var nått om att föda de stridande med mat, ammonition o annat dom kan behöva. Hederliga springpojkar alltså. Tyvärr får man inte möjlighet att varken köra eller få lastbilskortet där vilket jag hade hoppats på med min tid där.
Har du någon rolig lumparhistoria? Varit undehållssoldat eller gruppbefäl? Hur va de? Låg du på P7 i Skåne så berätta gärna mer!
MVH. "Underhållsgruppbefäl J.Söderstjerna!" Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Lör 10 feb 2007 10:36 |
|
Den 9 juli i år ska jag hälsa på den finska armén i Nylands Brigad i några månader
|
|
a_glad
Golf 2 CL -90 Ort: Ludvika |
| Lör 10 feb 2007 10:42 |
|
gött, du rycker in samtidigt som mig dock ska jag in som skyttesoldat på kungsängen.
|
|
Jockesoder
| Lör 10 feb 2007 12:50 |
|
| a_glad skrev: | gött, du rycker in samtidigt som mig dock ska jag in som skyttesoldat på kungsängen. |
Gott! Är du laddad nu då? Panga lösskott Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
|
|
a_glad
| Lör 10 feb 2007 12:56 |
|
| Jockesoder skrev: | Gott! Är du laddad nu då? Panga lösskott  |
haha, joda blir nog mkt skjutande som skyttesoldat, vilket inte är helt fel
du då ? är du laddad ?
|
|
Jockesoder
| Lör 10 feb 2007 13:32 |
|
| a_glad skrev: | du då ? är du laddad ?  |
Alltid! Det är ju ett mandomsprov som idag är ganska så ovanligt att man ens får göra.. Men fick ju inte helt rätt tjänst men men! De SKA gå! Tjaa Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
|
|
a_glad
| Lör 10 feb 2007 13:42 |
|
| Jockesoder skrev: | Alltid! Det är ju ett mandomsprov som idag är ganska så ovanligt att man ens får göra.. Men fick ju inte helt rätt tjänst men men! De SKA gå! Tjaa |
det har du alldeles rätt i ! inte ens alla som vill göra lumpen får ju så..
klart det ska gå kommer gå fin fint det där !
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Lör 10 feb 2007 14:16 |
|
| Jag skippade lumpen och jobbade istället :\
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
|
Golf II 1.8
Ingen VW Ort: Sundsvall |
| Lör 10 feb 2007 15:28 |
|
Insatstroppen, F4 Östersund 3 oktober 1994 - 1 september 1995
|
|
Jockesoder
| Lör 10 feb 2007 18:01 |
|
| Golf II 1.8 skrev: | Insatstroppen, F4 Östersund 3 oktober 1994 - 1 september 1995  |
Låt höra nån historia då! Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
|
|
Anders
Moderator
Ingen VW Ort: Haninge |
| Sön 11 feb 2007 1:27 |
|
Trafikman (MC), 10 månader på I5 Östersund.
För min del händer det ibland att man tänker tillbaka på den tiden, och så här i efterhand ångrar jag det inte en sekund. Nästan lite avundsjuk på er som går i väntan på inryck, för det är verkligen "once in a lifetime".
|
|
a_glad
| Sön 11 feb 2007 11:03 |
|
| graul skrev: | YAY!! Kunsängen
jag ska dit i januari 2008.. vilka e med mej  |
Jag är med ! vad blev du ?
|
|
Jockesoder
| Sön 11 feb 2007 11:17 |
|
Ingen som kör riktig bil som ska till Revinge? Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
|
|
graul
|
Jockesoder
|
graul
| Sön 11 feb 2007 14:04 |
|
jocke: jag har redan fått papper på att jag ska bli det så.. och kortet är ju nästan klart, man får ju en uppkörning av dom och den ska jag nog klara
|
|
Jockesoder
| Sön 11 feb 2007 14:13 |
|
@ Graul. Grattis:) Men då är du väl "säker" ? Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Sön 11 feb 2007 14:52 |
|
| graul skrev: | jocke: jag har redan fått papper på att jag ska bli det så.. och kortet är ju nästan klart, man får ju en uppkörning av dom och den ska jag nog klara  |
Måste man inte köra upp 'utanför lumpen' sen för att få ett vanligt civilt C-kort?
|
|
Jockesoder
| Sön 11 feb 2007 14:53 |
|
| mellowd skrev: | | Måste man inte köra upp 'utanför lumpen' sen för att få ett vanligt civilt C-kort? |
"Möjlighet till uppkörning på tunga fordon finns."
På vissa reglemente och vissa tjänster. Ex: Bilförare. Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
|
|
a_glad
| Sön 11 feb 2007 15:58 |
|
| graul skrev: | jag e inte säker men jag tror att jag blev bilförare/lastbilsförare.. gasa gasa gasa 
då kan du få åka med mej istället för att gå på massa marscher hehe  |
haha gött, det ska jag allt komma ihåg var beredd på att jag kommer smyga in och gömma mig i lastbilen titt som tätt
|
|
graul
| Sön 11 feb 2007 15:58 |
|
| när jag mönstrade så sa han att jag fick all teori och övnigskörnig och möjlighet till EN uppkörning, men sumpade jag den så fick jag fixa det privat.
|
|
Jopps
Golf 3 GL 1.8 i -96 Ort: Göteborg |
| Sön 11 feb 2007 15:59 |
|
I5 Östersund 15 Månader från 7/1 1997 som Kvartermästare, hade befälet över Stab och Tross kompaniet..
Ett minne då:
Hade en veckoövning i början av december med konstanta förflyttningar, upp med tält å hela skiten, fösöka samordna TOLO för alla andra kompanier, riva allt, flytta ett par kilometer, upp med tält etc etc.
Min ställföreträdare hade ådragit sig en mindre skada på armen och hade fått bryta övningen, så jag var helt själv.
Nåväl, detta resulterade i att sömnen kom och gick lite som den ville, man var konstant uppe i varv och när man äntligen fick lugnat ner sig lite somnade man bums. Men man kunde ge sig fan på att det kom nån å väckte en efter 30-40 minuter ändå...
Så på 3 dagar hade jag sovit kanske totalt 3-5 timmar, när Majoren kom in i tältet för att se hur allt gick på övningen...
Inte helt otroligt nog så mumlade jag bara till honom och sa helt osammanhängande saker (Jag har alltså själv inget minne av vare sig detta eller följande)
Så Majoren skickade mig in i tältet för att sova minst 6 timmar. Jag lydde iallafall order, gick in och lade mig att sova.
20 minuter senare kommer jag ut ur tältet i bara kalsingarna och 90-tröja, gapandes som en idiot "BEFÄST ELDSTÄLLNINGARNA" och rusar bort till närmsta KSP-skytten, byter ut min AK5 och tar hans KSP, börjar ryta order till 5 man som jag samlat ihop om att "Fienden anfaller, vi skall på ptarull, Jansson och Friis tar kön, FRAMÅT" Alla springer omkring för att lägga sig i värnen, sporadiska skottsalvor förekommer, allt blir smått kaotiskt..
Precis när vi störtar förbi stabstältet kommer majoren ut för att kolla vad i helvete som händer och får syn på mig ledandes en patrull om 5 man i kalsingarna...
Å Jodå, Majoren stoppar oss och skickar in mig i tältet igen och får lugna ner hela kompaniet igen... Han fick även ställa 2 man som post utanför tältet med order att inte släppa ut mig på 8 timmar
8 Timmar senare vaknar jag glad i hågen och utvilad, men fattar inte ens hur jag kommit dit, vart jag är eller vad som hänt... och på väg till stabstältet fick jag en massa gliringar....
Jag hade ganska svårt att tro på vad dom berättade, men både majoren och vår kapten intygade att allt var sant..
|
|
graul
| Sön 11 feb 2007 16:01 |
|
HAHA måste ha varit ganska skoj med dej fumlandes runt där
|
|
a_glad
| Sön 11 feb 2007 16:02 |
|
| Jopps skrev: | I5 Östersund 15 Månader från 7/1 1997 som Kvartermästare, hade befälet över Stab och Tross kompaniet..
Ett minne då:
Hade en veckoövning i början av december med konstanta förflyttningar, upp med tält å hela skiten, fösöka samordna TOLO för alla andra kompanier, riva allt, flytta ett par kilometer, upp med tält etc etc.
Min ställföreträdare hade ådragit sig en mindre skada på armen och hade fått bryta övningen, så jag var helt själv.
Nåväl, detta resulterade i att sömnen kom och gick lite som den ville, man var konstant uppe i varv och när man äntligen fick lugnat ner sig lite somnade man bums. Men man kunde ge sig fan på att det kom nån å väckte en efter 30-40 minuter ändå...
Så på 3 dagar hade jag sovit kanske totalt 3-5 timmar, när Majoren kom in i tältet för att se hur allt gick på övningen...
Inte helt otroligt nog så mumlade jag bara till honom och sa helt osammanhängande saker (Jag har alltså själv inget minne av vare sig detta eller följande)
Så Majoren skickade mig in i tältet för att sova minst 6 timmar. Jag lydde iallafall order, gick in och lade mig att sova.
20 minuter senare kommer jag ut ur tältet i bara kalsingarna och 90-tröja, gapandes som en idiot "BEFÄST ELDSTÄLLNINGARNA" och rusar bort till närmsta KSP-skytten, byter ut min AK5 och tar hans KSP, börjar ryta order till 5 man som jag samlat ihop om att "Fienden anfaller, vi skall på ptarull, Jansson och Friis tar kön, FRAMÅT" Alla springer omkring för att lägga sig i värnen, sporadiska skottsalvor förekommer, allt blir smått kaotiskt..
Precis när vi störtar förbi stabstältet kommer majoren ut för att kolla vad i helvete som händer och får syn på mig ledandes en patrull om 5 man i kalsingarna...
Å Jodå, Majoren stoppar oss och skickar in mig i tältet igen och får lugna ner hela kompaniet igen... Han fick även ställa 2 man som post utanför tältet med order att inte släppa ut mig på 8 timmar
8 Timmar senare vaknar jag glad i hågen och utvilad, men fattar inte ens hur jag kommit dit, vart jag är eller vad som hänt... och på väg till stabstältet fick jag en massa gliringar....
Jag hade ganska svårt att tro på vad dom berättade, men både majoren och vår kapten intygade att allt var sant.. |
hahaha! det hade man allt velat se med egna ögon alltså
|
|
Jopps
Golf 3 GL 1.8 i -96 Ort: Göteborg |
| Sön 11 feb 2007 16:02 |
|
Jepp, det såg nog ganska skoj ut Mitt i snöyran lixom....
|
|
Wtec
VW Corrado Vr6 Ort: Stockholm |
| Sön 11 feb 2007 20:57 |
|
| Själv ska man mönstar imorrn, så vi får se hur det gåt
|
|
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo |
| Sön 11 feb 2007 21:16 |
|
| Jopps skrev: | "I5 Östersund 15 Månader från 7/1 1997 som Kvartermästare, hade befälet över Stab och Tross kompaniet..
Ett minne då:
Nåväl, detta resulterade i att sömnen kom och gick lite som den ville, man var konstant..." osv.. |
F*n vilken skön historia, undrar just va dom tänkte när du gav order i bara kallingarna! haha skulle vilja se deras min..
det är nästan så man blir lite sugen på att gå lumpen jue..!
|
|
Jockesoder
| Sön 11 feb 2007 22:58 |
|
| jockebostrom skrev: | | det är nästan så man blir lite sugen på att gå lumpen jue..! |
Finns det något alternativ? Se till att ha lägenhet 3 mån innan inryck så pröjsar dom den! Riktigt fint då jag har ett hus! Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
|
|
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping |
| Mån 12 feb 2007 9:00 |
|
Jag har aldrig gjort lumpen.. tänker aldrig göra heller.. jag har aldrig heller äns mönstrat.. jag slapp de..
|
|