Forum - Offtopic - Köpa släp! Hur stor?

henrik4545
Golf 6 1,6 TDI 105 BMT Ort: Älmhult
Sön 28 jul 2013 19:40 Svara med citat
Tja!

Nu har vi bestämt att vi ska byta bort vår gamla släp och investera i en ny obromsad.

Vill dubbelkolla lite först!

Min bil väger 1340 kg tjänstevikt
Totalvilkt 1860.
Får dra max 660 kg obromsat

Funderar på vilken släp vi ska välja, finns en med totalvikt 650 och en med totalvikt 750 kg.

Får jag dra den med 750 kg med min bil utan att det blir olaglig körning? Inte ens om den är olastad?

Tack för hjälp!
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Sön 28 jul 2013 20:28 Svara med citat
Bästa är om du går in på transportstyrelsen o kollar där med ditt regnummer så slipper du massa gissningar o "jag tror" mm.

Jag rullar.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 28 jul 2013 22:33 Svara med citat
Räknas alltid på totalvikt om jag inte minns fel. Max 660 kg totalvikt därmed.
Makkkan
VW Scirocco Gti -77 Ort: Gotland
Mån 29 jul 2013 11:00 Svara med citat
Du får väll alltid lov att dra en 750 kärra oavsett? Det sa dem när jag tog BE iaf. Har du kollat upp dem nya reglerna som kom nu i våras? Kan vara värt att kolla Smile
TT84
Golf 1 1,6 - 84 Ort: Halmstad
Mån 29 jul 2013 11:31 Svara med citat
Ny reglerna från jan.2013

B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500kg.
• Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750kg i totalvikt.
• Du får även dra släpvagnar som väger mer än 750kg i totalvikt, förutsatt att bilens
och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500kg.
Utökad B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500kg.
• Du får även dra släpvagnar som väger mer än 750kg i totalvikt, förutsatt att bilens
och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4250kg.
BE-behörighet
• Du får även dra en eller flera släpvagnar som väger mer än 750kg i totalvikt,
förutsatt att släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500kg

Maximal släpvagnsvikt
Gräns för hur mycket
en släpvagn får väga om den ska dras av en viss bil.
En begränsning som beror på bilens och kopplingsanordningens konstruktion. Vikten får inte
överskridas, det kan innebära att släpvagnen inte
får lastas så mycket som släpvagnens registreringsbevis anger.

med andra ord du får dra 750 kg släpet men får inte lasta det fullt.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Ko rkort/12005-kora-bil-slap.pdf
henrik4545
Mån 29 jul 2013 13:48 Svara med citat
Petrolhead tyvärr vet jag inte släpets reg nr annars hade det varit enkelt o kolla försökte hitta en likadan på blocket men de man såg reg nr på va för lätta
makkan. mm men bara om den är bromsad. är den oromsad måte bilen va dubbelt så tung som totalvikt på släpet. en hel vetenskap det här
tt84
läste någonstans igår att man bara fick hålla 40 km då.

det bästa är kanske att ta 650 kärran sen om man skulle lägga på 100 kg för mycket de klarar kärran de ska tydligen va samma släp bara olika reggad
större risk att åka dit för olovlig körning med en för stor släp var gång man kör än att ha 100 kg för mkt en gång om året.
henrik4545
Mån 29 jul 2013 13:49 Svara med citat
Petrolhead tyvärr vet jag inte släpets reg nr annars hade det varit enkelt o kolla försökte hitta en likadan på blocket men de man såg reg nr på va för lätta
makkan. mm men bara om den är bromsad. är den oromsad måte bilen va dubbelt så tung som totalvikt på släpet. en hel vetenskap det här
tt84

det bästa är kanske att ta 650 kärran sen om man skulle lägga på 100 kg för mycket de klarar kärran de ska tydligen va samma släp bara olika reggad
större risk att åka dit för olovlig körning med en för stor släp var gång man kör än att ha 100 kg för mkt en gång om året.
henrik4545
Mån 29 jul 2013 13:50 Svara med citat
tt84

KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Tis 30 jul 2013 14:31 Svara med citat
Varför ska du ha en sån liten vagn om man får fråga? Smile Nu är inte våran jättestor men den har en totvikt på 1200kg.
ypzilon
Golf 1 swallowtail Ort: Göteborg
Tis 30 jul 2013 14:58 Svara med citat
Jag har kört nästan allt material till vårt hus på en 650-kärra, som du skriver är det samma släp som är nerviktat pga hastighetsregler.
Man får bara köra i 80km/h om släpets totalvikt understigger halva bilen tjänstevikt, annars är det 30 som gäller

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Slap vagn--husvagn/Hastighet/.

/Ted Duell
VW Golf -75
henrik4545
Tis 30 jul 2013 21:36 Svara med citat
Lagom stor vagn för vårat behov, rullar lätt, ingen tung gråstålsvagn och till ett bra kampanjpris.

Smidigt med obromsat, slipper krångel att hjulen låser sig,

För övrigt blev det 650 kilos kärran. Nu stå bara ett flexicab på önskelistan Laughing
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Tor 01 aug 2013 15:52 Svara med citat
Flexicab hade vart nåt att ha. Smile
anderssonjoakim
Ingen VW Ort: Övertorneå
Sön 04 aug 2013 10:56 Svara med citat
Majava kärra rekomderas, de är bladfjädring och allt, skicka ett pm om du vill veta mer om modellen