Hej.
På min Golf 7 GTD har fläkten påslagits efter nästan varje körning under en tid. Oavsett om klimatanläggningen är på eller av. Batteriet är helt nytt och inlärt. Vattentemperaturen överstiger aldrig 90 grader. Oljetemperaturen ligger alltid runt 100 grader, oftast lägre. Ibland luktar det också som om regenerering pågår. När bilen står stilla har den oftast 1000 varv när den är varm. Felminnet har inte visat något. Vad kan det vara?
Mest troligt är de din regenerering som påbörjats men ej hunnit avslutas.
Det kan förklara att du känner lukten, du skriver att den aldrig överstiger 90 grader??
Kör du mycket korta sträckor?
En diesel mår bättre av att gå lite längre sträckor emellanåt.
Kör du mycket kort körningar så bör du ut och ta en längre sträcka ibland för att bilen ska kunna göra en komplett regereneringscykel.
/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Hej.
På min Golf 7 GTD har fläkten påslagits efter nästan varje körning under en tid. Oavsett om klimatanläggningen är på eller av. Batteriet är helt nytt och inlärt. Vattentemperaturen överstiger aldrig 90 grader. Oljetemperaturen ligger alltid runt 100 grader, oftast lägre. Ibland luktar det också som om regenerering pågår. När bilen står stilla har den oftast 1000 varv när den är varm. Felminnet har inte visat något. Vad kan det vara?
När motorn är varm och du stannar den så stiger vatten tempen, därför startar fläkten.
Det gör det på min bensinmotor också, det är vad jag tror är orsaken till ditt "problem"
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 25 feb 2026 17:34
pepe skrev:
När motorn är varm och du stannar den så stiger vatten tempen, därför startar fläkten.
Det gör det på min bensinmotor också, det är vad jag tror är orsaken till ditt "problem"
Det gör det också på min bensinare på sommaren när det är varmt, men definitivt inte på vintern.
När den höjer tomgången till 1000 rpm regenererar den DPF då är det bara köra tills den är klar och tomgången sänks till 800 rpm igen. Vatten tempen ska bara ligga på 90° som är normal temp. Fläkten går under regenerering och fortsätter om man avbryter för att efter kyla motorrummet.